També coneixem els silencis de figures rítmiques ja conegudes:
VOLEM CANTAR EN JAPONÈS
Uns alumnes demanen que volen cantar en japonès, doncs fem aquesta divertida cançó d'un aglà!
LLETRA Donguri korokoro donguriko Oike ni hamatte saa taihen Dojou ga detekite konnichiwa Bocchan isshoni asobimashou Donguri korokoro yorokonde Shibaraku isshoni asonda ga Yappari oyama ga koishii to Naitewa dojou o komaraseta
An acorn rolled down and down, Oh no, he fell into a pond! Then came the loach and said Hello, Little boy, let's play together.
Little rolling acorn was so happy He played for a little while But soon he started to miss the mountain He cried and the loach didn't know what to do.
ALGUNES PARAULES EN JAPONÈS:
donguri どんぐり --- acorn oike (ike) お池 --- pond
hamaru はまる --- fall into
saa さあ --- now taihen 大変 --- serious dojou どじょう --- loach (an eel-like, bottom-feeding fish with whiskers) Konnichiwa こんにちは --- Hello bocchan 坊ちゃん --- a boy isshoni 一緒に --- together asobu 遊ぶ --- to play
Parlant de la família de la corda fregada, apareix un instrument que té cordes però no se li veuen, és el...
PIANO! Si, instrument de la família de la corda percutida (els martells percuteixen, piquen, les cordes a través de les tecles).
------------------------------------------------
ELS OFICIS I LA MÚSICA
Al pla de treball fem els oficis, i a música també!
Escoltem aquesta cançó d'en Xesco Boix
i descobrim quins oficis s'hi amaguen a dins!
Aprenem una cançó dels pescadors de Taiwan, la cantem i la ballem!
Amb l'ofici de secretari, ens imaginem què debien fer quan no hi havien ordinadors.... Mireu!
MÚSICA I EMOCIONS:
Amb la Maria, la nostra practicant, hem fet tota una Unitat didàctica relacionada amb la Música i les Emocions.
A continuació us presentem el que han fet:
Treballem les emocions a través de la música i de diferents llenguatges.
Creem un espai d’experimentació amb el dibuix, la narració i el moviment.
Us deixem algunes imatges de les sessions:
Espai Narració
Amb aquesta imatge i escoltant la música ens hem hagut d’inventar una història.
Segons el tipus de música creaven una història diferent, us posem 3 exemples:
“Hi havia una vegada uns animals que van aconseguir molt de menjar i es van posar molt contents i ho van celebrar”
“En el seu país hi havia tanta tranquil·litat que es van parar davant el mar a escoltar les onades i mirar com els peixos es movien. Davant la lluna plena la van veure preciós, i van veure un eclipse solar”.
“Hi havia una vegada un món d’animals que caminaven i una es va morir i van sentir música. Se’n van anar i van trobar un assassí pero es van escapar”
Espai Dibuix
Espai moviment
Aquestes són les cançons protagonistes de cada sessió.
Les coneixeu? Sabríeu dir quina emoció representen cadascuna?
Amb aquests vídeos hem vist la importància de la música
i com d’un mateix vídeo en poden sortir diferents idees molt diferents.
En resum, hem après que la música i les emocions van molt lligades entre els diferents llenguatges: dibuix, moviment i narració.
Moltes gràcies Maria, ens ha agradat molt treballar amb tu la música i les emocions!
Et desitgem molta sort com a mestra!!!
CANTEM I PIQUEM:
Aprenem un cànon amb percussió corporal nou
és la cançó de "3 i 3 i 3 fan 9".
Aquí teniu una nova versió per una altra escola!
BEN AVIAT ANIREM A L'AUDITORI DE GIRONA!
El proper 17 de març anirem a l'Auditori de Girona a veure un espectacle anomenat "Els colors de Duke Ellington", mireu:
En Duke Ellington va ser un gran músic del Jazz!
Va nèixer al1899 i va morir al 1974.
En Duke era pianista, compositor i director d'orquestra als Estats Units.
Li agradava molt tocar amb altres músics. Quins instruments veieu en aquesta big band?
Per si la voleu cantar:
It don't mean a thing, if it ain't got that swing Doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah It don't mean a thing, all you got to do is sing Doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah
It makes no difference If it's sweet or hot Just give that rhythm Everything you've got
Escolteu-lo amb l'Ella Fitzgerald cantant la mateixa cançó:
En Duke Ellington amb un dels grans músics de la història del Jazz: el trompetista Louis Amstrong amb el tema:
"In a melow tone" (1961)
Una altre tema d'en Duke Ellington: "Take the A train"(1943)
Qui canta en aquesta cançó?
I un últim tema d'en Duke: "The mooche"
Quins instruments fan de solistes en aquest vídeo?
D'un altre compositor, director d'orquestra i ballarí:Cab Calloway escoltarem en el concert aquest darrer tema:
"Minnie the moocher" (1942)
Mireu com fan pregunta (solista) i resposta (tutti)
I una altra versió, de quin any és?
PER CARNESTOLTES BALLEM i CANTEM:
EL SANT FERRIOL!
Coneixeu la llegenda d'en Sant Ferriol? Era un bandoler, si en voleu saber més, cliqueu:
Ens ho hem passat tant bé que hem anat a veure els alumnes de 3 i 4 anys per fer-los un petit espectacle de la dansa de Sant Ferriol i ells a canvi ens han regalat una cançó.
MOLTES GRÀCIES!!!
ENS HA AGRADAT MOLT INTERCANVIAR MÚSICA
AMB VOSALTRES!
FINS LA PROPERA!!!!
MAPES SONORS: EL MAPA SONOR DEL NOU DE QUART
Ens convertim en caçadors i caçadores de sons i anem per la nostra escola per fer un mapa sonor d'aquesta!
Us atreviu a endevinar els sons de la nostra escola?
En C. Saint-Saëns va nèixer a París al 1835 i va morir al 1921, o sigui que aquest desembre fa 100 anys de la seva mort.
Per recordar-lo hem escoltat alguns fragments de la seva obra més coneguda "El carnaval dels animals" i hem fet percussió corporal sobre un dels seus temes.
Aquí la teniu a partir del minut 0'50'':
A practicar!
Un vídeo del Musicograma
per poder practicar més lent:
HEM TORNAT DE VACANCES
I en elles hem visitat diferents pobles, en alguns d'ells hi havien mercats!
Us convidem a fer un viatge pel Mediterrani i anar a diferents mercats o fires.
Escolteu i balleu "La fira" "Simi Yadeh"(D'Israel)
A Lingüístes els hi ha agradat tant aquesta cançó que dues alumnes
han fet un joc de picar de mans i l'han ensenyat a la resta de la classe.
Ella tenia una amiga que no podia estudiar a la nit perquè no tenia llum, aleshores va voler fer un invent perquè tothom pogués tenir llum, si vols saber-ne més, llegeix la cançó: PUM , PUM, PUM, XAC
PUM , PUM, PUM, XAC
SÓN LES DONES INVENTORES
QUE SEMPRE FAN GRANS MILLORES.
PUM , PUM, PUM, XAC
PUM , PUM, PUM, XAC
ESTUDIEN, PENSEN TREBALLEN
FENT MAGNÍFIQUES TROBALLES.
LA CRISTINA CASADEVALL
AMB LES CLOSQUES D'AVELLANES, AMETLLES, NOUS I FESTUCS,
VA TRINXAR-LES I VA CREAR
UN MATERIAL ECOLÒGIC DE LA FUSTA SUBSTITUT.
PUM , PUM, PUM, XAC
PUM , PUM, PUM, XAC
SÓN LES DONES INVENTORES
QUE SEMPRE FAN GRANS MILLORES.
PUM , PUM, PUM, XAC
PUM , PUM, PUM, XAC
ESTUDIEN, PENSEN TREBALLEN
FENT MAGNÍFIQUES TROBALLES.
L'ANN MAKOSINSKI DEL CANADÀ,
PREOCUPADA PER LA GENT, QUE LA LLUM NO POT PAGAR
UNA LLANTERNA VA INVENTAR,
NOMÉS AMB LA CALOR DEL COS JA POT FUNCIONAR.
PUM , PUM, PUM, XAC
PUM , PUM, PUM, XAC
SÓN LES DONES INVENTORES
QUE SEMPRE FAN GRANS MILLORES.
PUM , PUM, PUM, XAC
PUM , PUM, PUM, XAC
ESTUDIEN, PENSEN TREBALLEN
FENT MAGNÍFIQUES TROBALLES.
UNA ALTRA CANÇÓ D'UN OVÍPAR I UN VIVÍPAR! Una alumna ha trobat una cançó que parla d'una aranya i un gat i a més, és d'en Xesco Boix, bona troballa! Escolteu-la cantada per en Xesco Boix:
Una aranya puja i baixa mou les potes i obre els ulls. Una mosca molt menuda, cau de potes al parany.
I el gat s’ho va mirant, i els bigotis es va llepant. Adéu, aranya, que vas pujant, fas teranyina, filant, filant. TOCA AMB ALGUN INSTRUMENT LA CANÇÓ "EL CUCUT I L'ASE"
Una alumna vol tocar la cançó amb el piano, quina bona iniciativa! Doncs aquí tens la partitura per un instrument harmònic o melòdic:
I si vols una partitura un xic més difícil, aquí tens una amb la nota si bemoll.
Quan et surti, pots fer un vídeo o audio i enviar-lo a l'escola, ens agradarà molt escoltar-te!
CANÇÓ "EL CUCUT I L'ASE"
Ja has après la cançó del cucut i l'ase? Aquí tens la lletra per si tens algun dubte: Un vell cucut i un ase, es varen discutir, sobre qui millor cantava sobre qui millor cantava en el bell mes de maig en el bell mes de maig.
Va dir el cucut a l'ase, content i estarrufat, millor que jo cap altre, millor que jo cap altre, i l'ase deia igual, i l'ase deia igual.
I el vell cucut i l'ase, van dir provem-ho, doncs, i pel camp lluny ressonava, i pel camp lluny ressonava, el seu cu-cut, ah! ah! el seu cu-cut, ah! ah!
Ara escolta la cançó cantada per en Xesco Boix, que va ser un animador infantil molt famós a Catalunya!
Si voleu veure en Xesco i escoltar una altra cançó seva, cliqueu:
"I KNOW AN OLD LADY WHO SWALLOWED..." Aprofitant que fareu un "bingo" en anglès d'animals, us proposem una cançó on apareixen molts animals!
Escolteu-la i apreneu-la!
JOCS MUSICALS PER A FER A CASA! A continuació et proposem jocs musicals perquè puguis gaudir d'allò més a casa, només has de clicar: MEMORY DE INSTRUMENTOS DE CUERDA
MEMORY DE INSTRUMENTOS DE PERCUSIÓN ENDEVINA EL RITME! ---------------------------------------- ES POT FER MÚSICA AMB JOGUINES? OI TANT QUE SI! Fa molts anys en Leopold Mozart (pare d'en Wolfang Amadeus Mozart) va pensar que podria ser molt divertit que les joguines també fessin música i per això es va inventar aquesta simfonia tan divertida! Escolteu la Simfonia de les joguines:
Aquí podreu veure els instruments que sonen en realitat:
Ja veieu que a més de les joguines hi apareixen tots els instruments de la corda fregada, aquí els teniu:
Per saber-ne més, pots mirar aquest vídeo (la història del violí al 6'51''): CORDA FREGADA I CORDA PULSADA El músic que va fer la Simfonia de les joguines és en Leopold Mozart:
Si voleu saber més coses del seu fill i dels viatges que van fer plegats, mireu:
Per saber més coses de la família Mozart i fer jocs divertits clica: JOCS FAMÍLIA MOZART CONSTRUEIX UN INSTRUMENT DE JOGUINA: Si vols aconseguir fer sons d'ocells, aquí t'ho ensenyaran (al minut 12'39''): ATRAPASONS, construim un "ocell de suc" COMENCEM A PREPARAR EL TEATRE-CONCERT D'HIVERN I CANTEM LA CANÇÓ: "ELS INOCENTS"
I coneixem el Nadal a altres llocs del món, com aquesta cançó que es canta a Honduras,
El burrito Sabanero
A LA TARDOR CANTEM: "MARRAMEU TORRA CASTANYES"
Aquí en podeu escoltar una versió "reggae"!
Al conèixer la 3a estrofa, no ens ha semblat gaire justa i per això hem volgut inventar una nova lletra que diu així:
MARRAMEU I MARRAMEUA
S'ENFILEN PER ELS BALCONS
I ELS DOS CUSEN A CASA
TOTS ELS FORATS DELS MITJONS
I sabeu d'un gat que rep cartes? (nosaltres també treballem la carta a llengües) mireu:
COMENCEM UN NOU CURS AMB...
LA CANÇÓ DE LES MENTIDES!
Aquí en teniu una versió ben marxosa feta per "les musiquetes de la bressola" (la número 17):
En Pepe, l'avi de la Paula, ens ha visitat el dijous 14 de juny. Ens ha ensenyat la seva guitarra acústica i també ha portat el seu amplificador. Hem explicat les parts i l'hem comparat amb altres tipus de guitarra.
La Paula amb dues companyes més de la classe es van preparar la cançó "Si te vas" (Cups) i ens la van ensenyar a tota la classe.
Aquí ens podeu escoltar a tota la classe cantant-la!
Moltes gràcies Pepe i Paula per haver compartit aquesta estona musical amb nosaltres!
3r CANTA LA CANÇÓ "ÉS LA MÚSICA"
Aprenem aquesta bonica cançó que parla que la Música és la llengua del món.
ARRIBA LA PRIMAVERA I AMB ELLA LA CANÇÓ DEL "CUCUT BROMISTA" Escolteu-la i a veure si trobeu el cucut amagat!
APRENDREM LA CANÇÓ "EL DRAC FEROTGE" La setmana de Sant Jordi els alumnes de teatre ens representaran les seves obres i en una d'elles apareixerà aquesta cançó, doncs...a cantar!
Un drac ferotge
per la boca treu foc! Treu foc! no menja pa ni menja coca treu foc! Treu foc! la gent s'espanta quan el veu, qui no l'ha vist mai no s'ho creu.
Drac no em fas cap por! Tu ets com un xai i jo el pastor! Sí senyor!
Un drac ferotge per la boca treu foc! Treu foc! No menja pa ni menja coca treu foc! Treu foc! se'l pot trobar a qualsevol llac és un drac verd i remollat.
Drac no em fas cap por!
Tu ets com un xai i jo el pastor! Sí senyor! ANIREM A L'AUDITORI A VEURE I ESCOLTAR "PICA-SO" El proper 11 d'abril anirem a l'Auditori de Girona a veure l'espectacle Pica-so, relacionat amb la vida del conegut pintor: Pablo Picasso (1881-1973). PABLO PICASSO Veurem i escoltarem músics, imatges, una ballarina... aquí en teniu un tastet per anar obrint boca!
1) A en Picasso li agradava molt la guitarra, mireu què va pintar:
Pablo Picasso
La guitarra
Oli sobre tela (1919)
Us convidem a escoltar la guitarra de la mà de Paco de Lucía,
tocant la peça "Guajiras de Lucía",
que ens evoca l'ambient sonor de la terra on va nèixer en Picasso, Màlaga.
2) L'any 1899, amb 17 anys, comença a anar a "Els 4 gats" un local on hi havia molta creació artítstica ( hi feien ombres xineses, titelles...) i hi anaven molts artistes: pintors (Casas, Rusiñol), músics (Granados, Albéniz), arquitectes (Gaudí)...
En aquest local Picasso va fer la seva primera expossió i va dissenyar el menú.
Cantem "El ball de Sant Ferriol" que té la mateixa tonada que la versió original de "El ball del Tururut" que era el ball que tancava els espectacles de putxinel·lis dels Quatre gats.
3) A partir del 1900 Picasso comença a fer estades a París i allà va conèixer molts artistes, com el músic rus Ígor Stravinsky. Es van fer molt amics i van col·laborar junts. En Picasso va dibuixar a l'Ígor així:
Escolteu aquesta peça "la dansa del diable" de la Història d'un soldat
del compositor Ígor Stravinsky.
4) A París també va coincidir amb el músic Darius Milhaud. En Darius li va encarregar el disseny del teló de fons d'un dels seus ballets "Le train bleu".
Escolteu i descobriu la partitura de la
Suite per a violí, clarinet i piano (obertura) de Darius Milhaud.
5) Picasso anava a cabarets a París i allà es podia sentir la cançó emblemàtica "Le temps des cerises". Escolteu-la pel cantant de cabaret Fred Gouin.
6) O ens inventem contes amb músiques meravelloses com "La danza española núm. 2" d'Enric Granados (amb qui segurament va coincidir als "Quatre gats").
UNA ALUMNA DE 3R PORTA EL SEU VIOLÍ
I ENS L'ENSENYA
Ens ha explicat les seves parts, que té 4 cordes, per a què serveixen les "efes"
Ens l'ha ensenyat de ben aprop i...
l'ha tocat amb els dits, utilitzant la tècnica que es diu "pizzicato" (sense l'arquet)
I li hem pogut fer moltes preguntes ja que estàvem molt interessats!
Hem descobert que l'arquet està fent amb pèls de cua de cavall
i moltes altres coses!
MOLTES GRÀCIES!
COMENCEM A ESCRIURE PARTITURES
La cançó "Frare Jaume" l'hem cantat en català, francès i anglès. Hem fet les notes en fonomimia i ens agrada tant, que alguns nens ja estem escrivint les notes com una partitura de veritat, mireu:
TOT TREBALLANT LA FAMÍLIA, ESCOLTEM LA CANÇÓ "TON PARE NO TÉ NAS"
CANTEM UN ALTRE CÀNON "FRARE JAUME" És una cançó francesa, la cantem en català i l'aprendrem en altres idiomes! Escolteu el vídeo i a veure si esbrineu en quins idiomes canten!
i encara més idiomes, portugués i italià:
i nosaltres cantantn en cànon!
CANTEM AMB NOTES Mireu, dos alumnes de 3r que al pati han volgut preparar les notes i la cançó de "Quan el pare no té pa"
QUÈ ÉS LA PULSACIÓ?? Podem entendre la pulsació com el batec del cor de la música. Us animem a jugar amb aquestes dues cançons, si ho feu bé us sortiran les pulsacions que la mateixa cançó ens diu.
" Quinze són quinze"
"Uni dori", en sortiran 12!
A 3r APRENEM UNA CANÇÓ PER ANAR A DORMIR... Si la voleu llegir i escoltar, cliqueu el següent enllaç: CANÇÓ D'ANAR A DORMIR A 2n APRENEM ELS MESOS DE L'ANY
Aquí tens la lletra:
El gener és el primer,
al febrer abriga't bé,
al març es desfà el glaç,
a l'abril de flors n'hi ha mil.
Al maig cada dia un raig
i al juny l'estiu al puny;
al juliol amaga't del sol
a l'agost a les 9 és fosc.
Al setembre, la verema i a l'octubre cau la pluja, al novembre castanyes al ventre,
al desembre arbre i pessebre.
Gener, febrer, març, abril, maig, juny, juliol i agost, setembre, octubre, novembre, desembre.
APRENEM LA CANÇÓ I LES NOTES DE... "QUAN EL PARE NO TÉ PA"
i I ara escoltem com la canta una àvia de Sant Feliu de Pallerols VERSIÓ D'UNA ÀVIA
BALLAR...AMB "AMICS" Aneu escoltant la cançó i seguiu les instruccions!
EL TIÓ ENS DEIXA DOS JOCS MUSICALS
Aquestes vacances el Tió ens ha deixat un joc per practicar la clau de sol, cliqueu i dibuixeu!
Els alumnes de 2n i 3r pel teatre concert d'hivern cantarem una cançó que parla d'un dimoni molt pelut...és de la Guida Sellarés una compositora actual, escolteu, escolteu!
Aquí teniu una nova versió de la cançó "Dimoni pelut" acabada de sortir del forn, cantada per en Guillem Roma
COMENCEM A CANTAR CÀNONS!
Aquí podreu escoltar la cançó "Dins la fosca", ja veureu que primer la canten a l'Unison (que vol dir tots junts) i després la canten a cànon (que vol dir que primer comencen uns i després s'afegeixen uns altres).
CANTEM LA CANÇÓ de la PAU
La nostra escola està en contra de qualsevol tipus de violència és per això que cantem cançons de la pau
CANTEM LA CANÇÓ "LA NAU PIRATA"
Ja podeu escoltar l'història d'en Pere, Pau i Celestí
ESCOLTEM LA CANÇÓ "LA MARGARIDETA" En descobrim els instruments que hi apareixen, quan canta algú sol (i fa doncs un "solo"), parlem de les dinàmiques, etc.