2n i 3r

ESCOLTEM "TE DEUM"

Marc Antoine Charpentier va ser un compositor. Va neìxer a París al 1643 i va morir també a París al 1704.

Escoltem el "Preludi" de la peça "Te deum", juguem amb el moviment amb ella i descobrim que és un: RONDÓ!



VOLEM VEURE UN PIANO PER DINS!




CANÇÓ DE PICAR DE MANS!


Unes alumnes ens ensenyen aquesta cançó de picar de mans 
i ens plantegem un doble repte: 
- Fer-la en català 
- Tenir en compte la igualtat de gènere



Us hi apunteu? Nosaltres si!

Ja ens hem inventat noves lletres!

BALANCES: 

Amb la "A", "A", daba daba da,
a mi el que més m'agrada és anar a pescar
Amb la "E", "E", debe debe de
a mi el que més m'agrada és no fer res
Amb la "I", "I", dibi dibi di
a mi el que més m'agrada és anar a París
Amb la "O", "O", dobo dobo do
a mi el que més m'agrada és cagar el tió
Amb la "U", "U", dubu dubu du
a mi el que més m'agrada és fer kungfú!

ESCOLTEU ALS BALANCES


LINGÜISTES: 

Amb la "A", "A", daba daba da,
a mi el que més m'agrada és el Nadal 
Amb la "E", "E", debe debe de
a mi el que més m'agrada és el cafè
Amb la "I", "I", dibi dibi di
a mi el que més m'agrada és tocar el violí
Amb la "O", "O", dobo dobo do
a mi el que més m'agrada és el turró
Amb la "U", "U", dubu dubu du
a mi el que més m'agrada és el bambú!


ATMOSFERA: 

Amb la "A", "A", daba daba da,
a mi el que més m'agrada és anar a cantar
Amb la "E", "E", debe debe de
a mi el que més m'agrada és el paper
Amb la "I", "I", dibi dibi di
a mi el que més m'agrada és anar a dormir
Amb la "O", "O", dobo dobo do
a mi el que més m'agrada és tocar el tambor
Amb la "U", "U", dubu dubu du
a mi el que més m'agrada és fer kungfú!



ARA VOLEM CANTAR EN ITALIÀ I CASTELLÀ!

 Cantem en italià la cançó "Un elefante si dondolava", us sona?


Un elefante si dondolava Sopra il filo di una ragnatela, E ritenendo la cosa interessante, Ando a chiamare un altro elefante.


I com seria en castellà?

ANEM DE CONCERT!
"VOLS VIATJAR AMB MI?"



 El dia 15 de març anirem a escoltar un quartet de corda amb l'espectacle "Vols viatjar amb mi?"


Escoltarem cançons tan boniques com "la samba de uma nota so" de Carlos Jobim: 


 o tant ràpides i divertides com "El galop infernal" d' Offenbach:
 


o tant enigmàtiques com "La simfonia del rellotge"de Haydn:



CANTEM UN CÀNON "FRARE JAUME"

 Seguim amb els idiomes, un alumne ens demana una cançó en francès i aprofitem per fer un cànon, us sona?




La volem aprendre amb altres idiomes, 
escolteu i endivineu quins!





Un alumne ens l'idioma dels seus pares, l'endevineu?


Vader Jacob, Vader Jacob
Slaap jij nog? slaap jij nog?
Alle klokken luiden, Alle klokken luiden!
Bim Bam Bom, Bim Bam Bom.

Treballem la seva partitura: notes i ritmes:


I ens inventem una coreografia per acompanyar-la!

També coneixem els silencis de figures rítmiques ja conegudes:


VOLEM CANTAR EN JAPONÈS

Uns alumnes demanen que volen cantar en japonès, doncs fem aquesta divertida cançó d'un aglà!



LLETRA

Donguri korokoro donguriko
Oike ni hamatte saa taihen
Dojou ga detekite konnichiwa
Bocchan isshoni asobimashou



Donguri korokoro yorokonde
Shibaraku isshoni asonda ga
Yappari oyama ga koishii to
Naitewa dojou o komaraseta




An acorn rolled down and down,
Oh no, he fell into a pond!
Then came the loach and said Hello,
Little boy, let's play together.

Little rolling acorn was so happy
He played for a little while
But soon he started to miss the mountain
He cried and the loach didn't know what to do.


ALGUNES PARAULES EN JAPONÈS:
donguri どんぐり --- acorn
oike (ike) お池 --- pond
hamaru はまる --- fall into
saa さあ --- now
taihen 大変 --- serious
dojou どじょう --- loach (an eel-like, bottom-feeding fish with whiskers)
Konnichiwa こんにちは --- Hello
bocchan 坊ちゃん --- a boy
isshoni 一緒に --- together
asobu 遊ぶ --- to play

COM S'ESCRIURIA DONCS EN JAPONÈS?

どんぐりころころ ドンブリコ
お池にはまって さあ大変
どじょうが出て来て 今日は
坊ちゃん一緒に 遊びましょう

どんぐりころころ よろこんで
しばらく一緒に 遊んだが
やっぱりお山が 恋しいと
泣いてはどじょうを 困らせた


 I aquí en teniu la partitura:



I encara qui vulgui, la pot rapejar:




Juguem a endevinar els ritmes de la cançó: blanques, negres i corxeres!

Us atreviu a fer sumes rítmiques?


Escoltem una llegenda japonesa "Momotaro"


I juguem a musicar-la amb instruments!

PROPOSTA CANTEM I "PIQUEM" NADALES

Un alumne demana cantar alguna cançó de Nadal
així que treballem "El trineu"!

Escolteu aquesta divertida versió d'orquestra!
Veieu la Marimba?


I si en fem percussió corporal? podeu seguir aquest tutorial!
Animeu-vos a fer-lo a casa és molt fàcil i divertit!


Clicant el següent enllaç podreu veure la partitura! 
Nosaltres estem tocant amb carillons la tornada!





Que tingueu molta bona festa d'hivern!!!
PERCUSSIÓ AMB GOTS!

Dues alumnes ens ensenyen un ritme molt divertit amb gots!
Tots tenim ganes de fer-lo, doncs comencem a practicar!
A partir del minut 0'30.



Aquest ritme acompanya aquesta cançó!


I aquí en teniu una versió en castellà!



COMENCEM EL CURS AMB...

LA CANÇÓ "SÓC D'UN POBLE"

Al pla de treball comencem interessant-nos per les cases,
els pobles, les ciutats...

Doncs treballem el conte "Sóc d'un poble",
aquí teniu el "booktrailer":


el conte "Sóc d'un poble" explicat per les mateixes "Roba estesa"


i la cançó de "Roba estesa"


I una altra versió per elles mateixes: 


Si les voleu veure en ple concert, a partir del minut 2:


VEIENT A "ROBA ESTESA" 
ENS PREGUNTEM PEL VIOLÍ I LA SEVA FAMÍLIA:

Doncs aquí els teniu: 

Resultat d'imatges de LA FAMILIA DE LA CORDA

A partir del minut 6'30'' podeu sentir la història del violí:


O si vols veure un quartet de corda, mira!


Escolta com sona cada un dels instruments 
de la família de la corda fregada, 
juguem a endevinar-los movent-nos per l'espai:


Vols jugar a veure si saps quines són les parts del violí?


Parlant de la família de la corda fregada, apareix un instrument que té cordes però no se li veuen, és el...


PIANO! Si, instrument de la família de la corda percutida (els martells percuteixen, piquen, les cordes a través de les tecles).


------------------------------------------------
ELS OFICIS I LA MÚSICA

Al pla de treball fem els oficis, i a música també!

Escoltem aquesta cançó d'en Xesco Boix
i descobrim quins oficis s'hi amaguen a dins!


Aprenem una cançó dels pescadors de Taiwan, la cantem i la ballem!



Amb l'ofici de secretari, ens imaginem què debien fer quan no hi havien ordinadors.... Mireu!


MÚSICA I EMOCIONS: 

Amb la Maria, la nostra practicant, hem fet tota una Unitat didàctica relacionada amb la Música i les Emocions.

A continuació us presentem el que han fet:


Treballem les emocions a través de la música i de diferents llenguatges.

Creem un espai d’experimentació amb el dibuix, la narració i el moviment. 


Us deixem algunes imatges de les sessions:


Espai Narració

Amb aquesta imatge i escoltant la música ens hem hagut d’inventar una història. 

Segons el tipus de música creaven una història diferent, us posem 3 exemples:



Hi havia una vegada uns animals que van aconseguir molt de menjar i es van posar molt contents i ho van celebrar”

“En el seu país hi havia tanta tranquil·litat que es van parar davant el mar a escoltar les onades i mirar com els peixos es movien. Davant la lluna plena la van veure preciós, i van veure un eclipse solar”.

“Hi havia una vegada un món d’animals que caminaven i una es va morir i van sentir música. Se’n van anar i van trobar un assassí pero es van escapar”


Espai Dibuix








Espai moviment



Aquestes són les cançons protagonistes de cada sessió.

Les coneixeu? Sabríeu dir quina emoció representen cadascuna?





Amb aquests vídeos hem vist la importància de la música

i com d’un mateix vídeo en poden sortir diferents idees molt diferents. 

https://www.youtube.com/watch?v=leIAbTc653k

https://www.youtube.com/watch?v=d-RLzWDDlsU

https://www.youtube.com/watch?v=G9chepSOkeM


En resum, hem après que la música i les emocions van molt lligades entre els diferents llenguatges: dibuix, moviment i narració.


Moltes gràcies Maria, ens ha agradat molt treballar amb tu la música i les emocions!

Et desitgem molta sort com a mestra!!!


CANTEM I PIQUEM: 

Aprenem un cànon amb percussió corporal nou
és la cançó de "3 i 3 i 3 fan 9".
Aquí teniu una nova versió per una altra escola!


BEN AVIAT ANIREM A L'AUDITORI DE GIRONA!

El proper 17 de març anirem a l'Auditori de Girona a veure un espectacle anomenat "Els colors de Duke Ellington", mireu:


En Duke Ellington va ser un gran músic del Jazz!
Va nèixer al1899 i va morir al 1974.

En Duke era pianista, compositor i director d'orquestra als Estats Units.

Li agradava molt tocar amb altres músics. Quins instruments veieu en aquesta big band?


Per si la voleu cantar:
It don't mean a thing, if it ain't got that swing
Doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah
It don't mean a thing, all you got to do is sing
Doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah, doo-ah
It makes no difference
If it's sweet or hot
Just give that rhythm
Everything you've got
Escolteu-lo amb l'Ella Fitzgerald cantant la mateixa cançó:



En Duke Ellington amb un dels grans músics de la història del Jazz: el trompetista Louis Amstrong amb el tema:
"In a melow tone" (1961)



Una altre tema d'en Duke Ellington: "Take the A train"(1943)
Qui canta en aquesta cançó?



I un últim tema d'en Duke: "The mooche"
Quins instruments fan de solistes en aquest vídeo?



D'un altre compositor, director d'orquestra i ballarí: Cab Calloway escoltarem en el concert aquest darrer tema:
"Minnie the moocher" (1942)
Mireu com fan pregunta (solista) i resposta (tutti)


I una altra versió, de quin any és?




PER CARNESTOLTES BALLEM i CANTEM: 

EL SANT FERRIOL!

Coneixeu la llegenda d'en Sant Ferriol? Era un bandoler, si en voleu saber més, cliqueu:


Nosaltres hem ballat i cantat la seva dansa.


Ens ho hem passat tant bé que hem anat a veure els alumnes de 3 i 4 anys per fer-los un petit espectacle de la dansa de Sant Ferriol i ells a canvi ens han regalat una cançó.


MOLTES GRÀCIES!!!
ENS HA AGRADAT MOLT INTERCANVIAR MÚSICA
AMB VOSALTRES!


FINS LA PROPERA!!!!

MAPES SONORS: EL MAPA SONOR DEL NOU DE QUART

Ens convertim en caçadors i caçadores de sons i anem per la nostra escola per fer un mapa sonor d'aquesta!


Us atreviu a endevinar els sons de la nostra escola?

Aquí els teniu!

Grup 1, Sala de mestres: Nora i Fiona

Grup 2, camp de futbol: Nil i Biel

Grup 3, passadís: Erik, Dani i Sergi

Grup 4, wc de petits: Pol, Judit i Blanca

Grup 5, menjador: Ivet i Iria

Grup 6, classe de 6è: Martí, Pol V. i Dani

Grup 7 el despatx: la Maria, l'Elsa i la Paula

Grup 8, la muntanyeta: Víctor, Martí i Izan

Grup 9, el wc de mestres: Eidan, Nil i Liam

Grup 10, la cuina: Guim i Kai

Grup 11, l'escenari: Carla, Ainhoa i Bruna

Grup 12: Cloe i Nora

Grup 13, estructura: Lucia, Dario i Isabella


PAISATGES SONORS

Sabeu qui eren els Esquirols? un grup de música Folk Català que va nèixer al poble de l'Esquirol
(a Osona).


Es va fer molt famós!


Escoltem la seva cançó "Pujarem dalt dels cims" i reconeixem els paisatges dels que parla,
a més és un cànon!



Entrem al bloc de l'Albert Murillo, un periodista que es dedica a caçar sons, mireu:


Nosaltres hem jugat a endevinar-los!
Hem començat per coses fàcils: una font, el mar...però després hem escoltat el ronroneig d'un gat o un skateparc!

Després hem fet l'experiment:
CAÇADORS DE SONS tancant els ulls ens alguns espais de l'escola i escoltar! Quants sons diferents!!

Per saber més de paisatges i mapes sonors:



TREBALLEM ELS SENTITS 
OÏDA

Us atreviu a endevinar només amb l'oïda?
Què són? fan sons aguts? greus?


I aprenem la cançó
"Oh dolces campanes"


Pareu bé l'orella i escolteu el cànon!

TACTE I OLFACTE

Per trobar la nostra parella en un
joc de moviment hem de descobrir només amb l'olfacte i el tacte que s'amaga dins les bossetes de roba ho sabeu?


TACTE

I escoltem aquesta bonica cançó dibuixant amb un dit a l'esquena dels nostres companys i després en fem una petita dansa.


Per si algú la vol tocar amb algun instrument,
aquí teniu la partitura:

VISTA

Gràcies a la vista podreu llegir aquests contes que parlen dels sentits! A classe ja n'hem endevinat dos, us atreviu a endevinar els altres?



CENTENARI DE C. SAINT SAËNS

En C. Saint-Saëns va nèixer a París al 1835 i va morir al 1921, o sigui que aquest desembre fa 100 anys de la seva mort.

Per recordar-lo hem escoltat alguns fragments de la seva obra més coneguda "El carnaval dels animals" i hem fet percussió corporal sobre un dels seus temes.

Aquí la teniu a partir del minut 0'50'':


A practicar!

Un vídeo del Musicograma


per poder practicar més lent:


HEM TORNAT DE VACANCES

I en elles hem visitat diferents pobles, en alguns d'ells hi havien mercats!

Us convidem a fer un viatge pel Mediterrani i anar a diferents mercats o fires.

Escolteu i balleu "La fira" "Simi Yadeh"(D'Israel)


A Lingüístes els hi ha agradat tant aquesta cançó que dues alumnes
han fet un joc de picar de mans i l'han ensenyat a la resta de la classe.
Aquí els podreu veure a tots assajant:


---------------------------------------------------------

CANÇÓ DE LES DONES INVENTORES


Coneixes alguna inventora Catalana?

Emulando a Leonardo | Educación | EL PAÍS


La Cristina Casadevall de la Càmara ho és

i va inventar "Ecocarcris"

VOLS SABER QUÈ ÉS "ECOCARCRIS"? CLICA!

I es que en el món hi ha moltes inventores,

 com l'Ann Makosinski

ann makosinski, inventora – Mariposadel67


Ella tenia una amiga que no podia estudiar a la nit perquè no tenia llum, aleshores va voler fer un invent perquè tothom pogués tenir llum,
si vols saber-ne més, llegeix la cançó:

PUM , PUM, PUM, XAC
PUM , PUM, PUM, XAC
SÓN LES DONES INVENTORES
QUE SEMPRE FAN GRANS MILLORES.

PUM , PUM, PUM, XAC
PUM , PUM, PUM, XAC
ESTUDIEN, PENSEN TREBALLEN
FENT MAGNÍFIQUES TROBALLES.

LA CRISTINA CASADEVALL
AMB LES CLOSQUES D'AVELLANES, AMETLLES, NOUS I FESTUCS,
VA TRINXAR-LES I VA CREAR
UN MATERIAL ECOLÒGIC DE LA FUSTA SUBSTITUT.


PUM , PUM, PUM, XAC
PUM , PUM, PUM, XAC
SÓN LES DONES INVENTORES
QUE SEMPRE FAN GRANS MILLORES.

PUM , PUM, PUM, XAC
PUM , PUM, PUM, XAC
ESTUDIEN, PENSEN TREBALLEN
FENT MAGNÍFIQUES TROBALLES.

L'ANN MAKOSINSKI DEL CANADÀ,
PREOCUPADA PER LA GENT, QUE LA LLUM NO POT PAGAR
UNA LLANTERNA VA INVENTAR,
NOMÉS AMB LA CALOR DEL COS JA POT FUNCIONAR.


PUM , PUM, PUM, XAC
PUM , PUM, PUM, XAC
SÓN LES DONES INVENTORES
QUE SEMPRE FAN GRANS MILLORES.

PUM , PUM, PUM, XAC
PUM , PUM, PUM, XAC
ESTUDIEN, PENSEN TREBALLEN
FENT MAGNÍFIQUES TROBALLES.

UNA ALTRA CANÇÓ D'UN OVÍPAR I UN VIVÍPAR!

Una alumna ha trobat una cançó que parla 
d'una aranya i un gat i a més, 
és d'en Xesco Boix, bona troballa!

Escolteu-la cantada per en Xesco Boix:



Una aranya puja i baixa
mou les potes i obre els ulls.
Una mosca molt menuda,
cau de potes al parany.

I el gat s’ho va mirant,
i els bigotis es va llepant.
Adéu, aranya, que vas pujant,
fas teranyina, filant, filant.



TOCA AMB ALGUN INSTRUMENT 
LA CANÇÓ "EL CUCUT I L'ASE"


Una alumna vol tocar la cançó 
amb el piano, quina bona iniciativa!

Doncs aquí tens la partitura per un instrument harmònic o melòdic:

Cançons (z) – Ansa per ansa

I si vols una partitura un xic més difícil, 
aquí tens una amb la nota si bemoll.

El cucut i l'ase | Visca la música!

Quan et surti, pots fer un vídeo o audio i enviar-lo a l'escola, ens agradarà molt escoltar-te!

Celebración de aplausos de manos de dibujos animados - Descargar ...


CANÇÓ "EL CUCUT I L'ASE"


Ja has après la cançó del cucut i l'ase? 

Aquí tens la lletra per si tens algun dubte: 

Un vell cucut i un ase,
es varen discutir,
sobre qui millor cantava
sobre qui millor cantava
en el bell mes de maig
en el bell mes de maig.

Va dir el cucut a l'ase,
content i estarrufat,
millor que jo cap altre,
millor que jo cap altre,
i l'ase deia igual,
i l'ase deia igual.

I el vell cucut i l'ase,
van dir provem-ho, doncs,
i pel camp lluny ressonava,
i pel camp lluny ressonava,
el seu cu-cut, ah! ah!
el seu cu-cut, ah! ah!

Ara escolta la cançó cantada per en Xesco Boix, que va ser un animador infantil molt famós a Catalunya!



Si voleu veure en Xesco i escoltar una altra cançó seva, cliqueu: 





"I KNOW AN OLD LADY WHO SWALLOWED..."

Aprofitant que fareu un "bingo" en anglès d'animals, 
us proposem una cançó on apareixen molts animals!



Escolteu-la i apreneu-la!


JOCS MUSICALS PER A FER A CASA!

A continuació et proposem jocs musicals perquè puguis gaudir d'allò més a casa, només has de clicar:

MEMORY DE INSTRUMENTOS DE CUERDA


MEMORY DE INSTRUMENTOS DE PERCUSIÓN


ENDEVINA EL RITME!


----------------------------------------
ES POT FER MÚSICA AMB JOGUINES?
OI TANT QUE SI!

Fa molts anys en Leopold Mozart (pare d'en Wolfang Amadeus Mozart) va pensar que podria ser molt divertit que les joguines també fessin música i per això es va inventar aquesta simfonia tan divertida!

Escolteu la Simfonia de les joguines:




 Aquí podreu veure els instruments 
que sonen en realitat:


Ja veieu que a més de les joguines hi apareixen tots els instruments de la corda fregada, aquí els teniu:


Resultat d'imatges de LA FAMILIA DE LA CORDA

Per saber-ne més, pots mirar aquest vídeo (la història del violí al 6'51''):

CORDA FREGADA I CORDA PULSADA

El músic que va fer la Simfonia de les joguines 
 és en Leopold Mozart: 

Resultat d'imatges de imatges leopold mozart

Si voleu saber més coses del seu fill i dels viatges que van fer plegats, mireu:



Per saber més coses de la família Mozart 
i fer jocs divertits clica:

JOCS FAMÍLIA MOZART


CONSTRUEIX UN INSTRUMENT DE JOGUINA:

Si vols aconseguir fer sons d'ocells, 
aquí t'ho ensenyaran (al minut 12'39''):

ATRAPASONS, construim un "ocell de suc"

COMENCEM A PREPARAR EL TEATRE-CONCERT D'HIVERN I CANTEM LA CANÇÓ:
 "ELS INOCENTS"



I coneixem el Nadal a altres llocs del món, com aquesta cançó que es canta a Honduras,
El burrito Sabanero




A LA TARDOR CANTEM:
"MARRAMEU TORRA CASTANYES"



Aquí en podeu escoltar una versió "reggae"!

Al conèixer la 3a estrofa, no ens ha semblat gaire justa i per això hem volgut inventar una nova lletra que diu així: 

MARRAMEU I MARRAMEUA
S'ENFILEN PER ELS BALCONS
I ELS DOS CUSEN A CASA
TOTS ELS FORATS DELS MITJONS

I sabeu d'un gat que rep cartes? (nosaltres també treballem la carta a llengües) mireu:




COMENCEM UN NOU CURS AMB...

LA CANÇÓ DE LES MENTIDES!


Aquí en teniu una versió ben marxosa feta per "les musiquetes de la bressola" (la número 17):




Ara escolteu aquesta altra versió i veureu que hi ha altres mentides!


Pareu bé l'orella i observeu bé amb la vista!


La cançó de les mentides fins i tot es pot ballar!




La cançó de les mentides té una versió castellana"Vamos a contar mentiras", escolteu:



O mireu a veure si diu les mateixes mentides:




Ara escolteu el "lobito bueno", un poema de Jose Agustín Goytisolo musicat per Paco Ibañez. 
En ell, el poeta s'imagina "un mundo al revés".


Aquí teniu el poema escrit:

Érase una vez (o El lobito bueno)


Érase una vez
un lobito bueno
al que maltrataban
todos los corderos.

Y había también
un príncipe malo,
una bruja hermosa
y un pirata honrado.

Todas estas cosas
había una vez,
cuando yo soñaba
un mundo al revés.

Aquest poema, pot anar unit d'un altre poema de la Gloria Fuertes, mireu: 


-------------------------------------------------------


A 3r ENS VISITA L'AVI DE LA PAULA 

En Pepe, l'avi de la Paula, ens ha visitat el dijous 14 de juny. Ens ha ensenyat la seva guitarra acústica i també ha portat el seu amplificador. Hem explicat les parts i l'hem comparat amb altres tipus de guitarra.



La Paula amb dues companyes més de la classe es van preparar la cançó "Si te vas" (Cups) i ens la van ensenyar a tota la classe.



Aquí ens podeu escoltar a tota la classe cantant-la!



Moltes gràcies Pepe i Paula per haver compartit aquesta estona musical amb nosaltres!


3r CANTA LA CANÇÓ "ÉS LA MÚSICA"

 Aprenem aquesta bonica cançó que parla que la Música és la llengua del món.




ARRIBA LA PRIMAVERA I AMB ELLA LA CANÇÓ DEL "CUCUT BROMISTA"

Escolteu-la i a veure si trobeu el cucut amagat!




Però com és un cucut?Aquí el teniu


Resultat d'imatges de cucut pajaro imagen

Si en voleu saber més, cliqueu:



Important, no confondre amb la Puput:

Resultat d'imatges de cucut pajaro imagen

Tot i que també hi ha el rellotge de cucut, 
inspirat en aquest ocell:
Resultat d'imatges de reloj cucu

POC A POC ESCRIVIM NOTES AMB: 
"DO-RE-MI AL JARDÍ"



APRENDREM LA CANÇÓ "EL DRAC FEROTGE"

La setmana de Sant Jordi els alumnes de teatre ens representaran les seves obres i en una d'elles apareixerà aquesta cançó, doncs...a cantar!




Un drac ferotge
per la boca
treu foc!
Treu foc!
no menja pa
ni menja coca
treu foc!
Treu foc!
la gent s'espanta
quan el veu,
qui no l'ha vist
mai no s'ho creu.

Drac no em fas cap por!
Tu ets com un xai
i jo el pastor!
Sí senyor!

Un drac ferotge
per la boca
treu foc!
Treu foc!
No menja pa
ni menja coca
treu foc!
Treu foc!
se'l pot trobar
a qualsevol llac
és un drac verd
i remollat.


Drac no em fas cap por!
Tu ets com un xai
i jo el pastor!
Sí senyor!


ANIREM A L'AUDITORI 
A VEURE I ESCOLTAR "PICA-SO"

El proper 11 d'abril anirem a l'Auditori de Girona a veure l'espectacle Pica-so, relacionat amb la vida del conegut pintor: Pablo Picasso (1881-1973).

PABLO PICASSO

Veurem i escoltarem músics, imatges, una ballarina...
aquí en teniu un tastet per anar obrint boca!




1) A en Picasso li agradava molt la guitarra, mireu què va pintar:



Pablo Picasso La guitarra Oli sobre tela (1919)

Us convidem a escoltar la guitarra de la mà de Paco de Lucía
tocant la peça "Guajiras de Lucía", 
que ens evoca l'ambient sonor de la terra on va nèixer en Picasso, Màlaga.



2) L'any 1899, amb 17 anys, comença a anar a "Els 4 gats" un local on hi havia molta creació artítstica ( hi feien ombres xineses, titelles...) i hi anaven molts artistes: pintors (Casas, Rusiñol), músics (Granados, Albéniz), arquitectes (Gaudí)...


En aquest local Picasso va fer la seva primera expossió i va dissenyar el menú. 

Cantem "El ball de Sant Ferriol" que té la mateixa tonada que la versió original de "El ball del Tururut" que era el ball que tancava els espectacles de putxinel·lis dels Quatre gats.




3) A partir del 1900 Picasso comença a fer estades a París i allà va conèixer molts artistes, com el músic rus Ígor Stravinsky. Es van fer molt amics i van col·laborar junts. En Picasso va dibuixar a l'Ígor així:



Escolteu aquesta peça "la dansa del diable" de la Història d'un soldat 
del compositor Ígor Stravinsky.


4) A París també va coincidir amb el músic Darius Milhaud. En Darius li va encarregar el disseny del teló de fons d'un dels seus ballets "Le train bleu".

Escolteu i descobriu la partitura de la 
Suite per a violí, clarinet i piano (obertura) de Darius Milhaud.



5) Picasso anava a cabarets a París i allà es podia sentir la cançó emblemàtica "Le temps des cerises". Escolteu-la pel cantant de cabaret Fred Gouin.




 A ART també treballem Picasso a través d'aquest vídeo 
que ens explica la seva biografia:


6) I dibuixem la música de Manuel de Falla "Danza de la molinera" d'El sombrero de tres picos i en fem un musicograma.

Aquesta música és un ballet on Picasso va disenyar els decorats 
i el vestuari, mireu:


Escolteu la "Danza de la molinera":


6) O ens inventem contes amb músiques meravelloses com "La danza española núm. 2" d'Enric Granados (amb qui segurament va coincidir als "Quatre gats").




UNA ALUMNA DE 3R PORTA EL SEU VIOLÍ 
I ENS L'ENSENYA


Ens ha explicat les seves parts, que té 4 cordes, per a què serveixen les "efes"



Ens l'ha ensenyat de ben aprop i...



 l'ha tocat amb els dits, utilitzant la tècnica que es diu "pizzicato" 
(sense l'arquet)



 I li hem pogut fer moltes preguntes ja que estàvem molt interessats!

Hem descobert que l'arquet està fent amb pèls de cua de cavall 
i moltes altres coses!

MOLTES GRÀCIES!

COMENCEM A ESCRIURE PARTITURES

 La cançó "Frare Jaume" l'hem cantat en català, francès i anglès. Hem fet les notes en fonomimia i ens agrada tant, que alguns nens ja estem escrivint les notes com una partitura de veritat, mireu:




TOT TREBALLANT LA FAMÍLIA, 
ESCOLTEM LA CANÇÓ

"TON PARE NO TÉ NAS"









CANTEM UN ALTRE CÀNON "FRARE JAUME"

  És una cançó francesa, la cantem en català i l'aprendrem en altres idiomes!

Escolteu el vídeo i a veure si esbrineu en quins idiomes canten!




i encara més idiomes, portugués i italià:






i nosaltres cantantn en cànon!


CANTEM AMB NOTES

Mireu, dos alumnes de 3r que al pati han volgut preparar les notes i la cançó de "Quan el pare no té pa" 



QUÈ ÉS LA PULSACIÓ??

Podem entendre la pulsació com el batec del cor de la música.

Us animem a jugar amb aquestes dues cançons, si ho feu bé us sortiran les pulsacions que la mateixa cançó ens diu. 



 " Quinze són quinze"



"Uni dori", en sortiran 12!

A 3r APRENEM UNA CANÇÓ 
PER ANAR A DORMIR...

Si la voleu llegir i escoltar, cliqueu el següent enllaç:

CANÇÓ D'ANAR A DORMIR

A 2n APRENEM ELS MESOS DE L'ANY



Aquí tens la lletra: 

El gener és el primer, al febrer abriga't bé, al març es desfà el glaç,
a l'abril de flors n'hi ha mil. Al maig cada dia un raig i al juny l'estiu al puny; al juliol amaga't del sol a l'agost a les 9 és fosc. Al setembre, la verema i a l'octubre cau la pluja, al novembre castanyes al ventre, al desembre arbre i pessebre. Gener, febrer, març, abril, maig, juny, juliol i agost, setembre, octubre, novembre, desembre.

APRENEM LA CANÇÓ I LES NOTES DE...
"QUAN EL PARE NO TÉ PA"




i I ara escoltem com la canta una àvia de Sant Feliu de Pallerols

VERSIÓ D'UNA ÀVIA

BALLAR...AMB "AMICS"

Aneu escoltant la cançó i seguiu les instruccions!



EL TIÓ ENS DEIXA DOS JOCS MUSICALS



Aquestes vacances el Tió ens ha deixat un joc per practicar la clau de sol, cliqueu i dibuixeu!

I un joc per caçar notes? us atreviu?




AL TEATRE CONCERT D'HIVERN...


 Els alumnes de 2n i 3r pel teatre concert d'hivern cantarem una cançó que parla d'un dimoni molt pelut...és de la Guida Sellarés una compositora actual, escolteu, escolteu!



Aquí teniu una nova versió de la cançó "Dimoni pelut" acabada de sortir del forn, cantada per en Guillem Roma


COMENCEM A CANTAR CÀNONS!

 Aquí podreu escoltar la cançó "Dins la fosca", ja veureu que primer la canten a l'Unison (que vol dir tots junts) i després la canten a cànon (que vol dir que primer comencen uns i després s'afegeixen uns altres). 



CANTEM LA CANÇÓ  de la PAU

 La nostra escola està en contra de qualsevol tipus de violència és per això que cantem cançons de la pau


 


CANTEM LA CANÇÓ "LA NAU PIRATA"

Ja podeu escoltar l'història d'en Pere, Pau i Celestí



ESCOLTEM LA CANÇÓ "LA MARGARIDETA"

En descobrim els instruments que hi apareixen, quan canta algú sol (i fa doncs un "solo"), parlem de les dinàmiques, etc.




CANTEM i BALLEM LA CANÇÓ AFRICANA "FUNGA ALAFIA"